Jordan etter 2000

2000

Trend oppvaskbørste lanseres i Norge og England.

Trend oppvaskbørsten var banebrytende på flere områder for Jordan, hvor produktfordeler som design, farge og produktkvalitet var satt i høysetet. Produksjonen av tannbørster flyttes fra Oslo til fabrikken på Flisa.

2001

Malerverktøyprodusenten Hamilton Acorn Ltd i England ble ervervet.

Tannbørsten T42 lanseres, og Jordans nye hovedmodell ble en stor suksess. T42 var en meget avansert børste å produsere da busten ble stanset inn i mange forskjellige retninger. I samarbeid med den tyske maskinprodusenten Zahoransky ble det utviklet en maskin som muliggjorde en slik bustkonfigurasjon. T42 erstattet den ”gamle” hovedmodellen T4 ”Jordans nye lange” som ble lansert i 1974.

2002

En vellykket lansering av mikrofiberkluter gjennomføres.

Noen år senere vinner bedriften Worldwide Emballasjeprisen og Merke for God Design for mikrofiberpakningene.

2003

Frem til 2003 hadde Jordan to produksjonssteder for tannbørster, Wisdom i England og Jordan-fabrikken på Flisa.

Hver av fabrikkene hadde kapasitet til å produsere hele volumet av konsernets behov av tannbørster. All tannbørsteproduksjon flyttes ut fra Norge til Wisdom i England. Fabrikken på Flisa er fortsatt en av verdens ledende produsenter av tannstikkere samt at man produserer husholdningsbørster for det norske markedet.

2004

Dette året opphører all produksjonen av tannbørster i Norge. Barnetannbørstene StepByStep lanseres.

2005

På de internasjonale markedene ble konkurransen betydelig skjerpet og da spesielt på tannbørster da flere globale aktører allerede hadde etablert produksjon i Østen.

For at Jordan forsatt skulle være konkurransedyktig ble mere av tannbørsteproduksjonen flyttet fra Wisdom til Asia.

2006

Tannbørstene CleanBetween og Jordan GO blir lansert dette året.

2007

Tannbørsten Jordan Individual lanseres og blir raskt Nordens mest solgte tannbørste.

Den kommer med forskjellige design som gir forbrukeren mulighet til å finne sin personlige favoritt. De nye malerpenselseriene Basic, Perfect og Ultimate lanseres med stor suksess. Per-Arnfinn Brekke blir ansatt som administrerende direktør i Jordan AS. Han er 6. generasjon etter grunnleggeren Wilhelm Jordan.

2009

Etter en vellykket oppbygging av produksjonskapasiteten på tannbørster i Asia, besluttet Jordan å selge seg ut av Wisdom i England.

En ny tannstikker bordpakning med nytt spennende design lanseres i markedet.

2010

Jordan omorganiseres til et konsern med to divisjoner - Personal & Home Care og House Care.

Personal & Home Care omfatter munnhygiene- og rengjøringsprodukter solgt gjennom dagligvare- og apotekkanalen. House Care omfatter malerverktøy og rengjøringsprodukter solgt gjennom faghandelen. Home Collection - en helt ny kjøkkenkolleksjon med matchende oppvaskbørste, kjøkkenklut og oppvaskhåndkle lanseres. En vellykket lansering av Fresh Munnskyll og Protect Fluorskyll blir gjennomført. Begge er uten alkohol og gir en langvarig frisk pust og fluorbeskyttelse.

2011

Barnetannbørsteserien Step by Step relanseres.

Tannbørstene mottar utmerkelsen ”Merket for God Design”. MultiAction Munnskyll blir lansert. Dette munnskyllet gir en alt-i-ett beskyttelse, gjennom å forebygge tannsten, gi sterkere tenner og bidra til et sunnere tannkjøtt. Etablering av et nytt og globalt sortiment av tanntrådprodukter. All produksjon av rengjøringsprodukter på Flisa blir besluttet nedlagt for flytting ut av Norge. Fabrikken på Flisa er en av verdens ledende tannstikkerprodusenter og produksjonen av tannstikkere skal videreføres ved fabrikken.

2000

Trend oppvaskbørste lanseres i Norge og England.

Trend oppvaskbørsten var banebrytende på flere områder for Jordan, hvor produktfordeler som design, farge og produktkvalitet var satt i høysetet. Produksjonen av tannbørster flyttes fra Oslo til fabrikken på Flisa.

2001

Malerverktøyprodusenten Hamilton Acorn Ltd i England ble ervervet.

Tannbørsten T42 lanseres, og Jordans nye hovedmodell ble en stor suksess. T42 var en meget avansert børste å produsere da busten ble stanset inn i mange forskjellige retninger. I samarbeid med den tyske maskinprodusenten Zahoransky ble det utviklet en maskin som muliggjorde en slik bustkonfigurasjon. T42 erstattet den ”gamle” hovedmodellen T4 ”Jordans nye lange” som ble lansert i 1974.

2002

En vellykket lansering av mikrofiberkluter gjennomføres.

Noen år senere vinner bedriften Worldwide Emballasjeprisen og Merke for God Design for mikrofiberpakningene.

2003

Frem til 2003 hadde Jordan to produksjonssteder for tannbørster, Wisdom i England og Jordan-fabrikken på Flisa.

Hver av fabrikkene hadde kapasitet til å produsere hele volumet av konsernets behov av tannbørster. All tannbørsteproduksjon flyttes ut fra Norge til Wisdom i England. Fabrikken på Flisa er fortsatt en av verdens ledende produsenter av tannstikkere samt at man produserer husholdningsbørster for det norske markedet.

2004

Dette året opphører all produksjonen av tannbørster i Norge. Barnetannbørstene StepByStep lanseres.

2005

På de internasjonale markedene ble konkurransen betydelig skjerpet og da spesielt på tannbørster da flere globale aktører allerede hadde etablert produksjon i Østen.

For at Jordan forsatt skulle være konkurransedyktig ble mere av tannbørsteproduksjonen flyttet fra Wisdom til Asia.

2006

Tannbørstene CleanBetween og Jordan GO blir lansert dette året.

2007

Tannbørsten Jordan Individual lanseres og blir raskt Nordens mest solgte tannbørste.

Den kommer med forskjellige design som gir forbrukeren mulighet til å finne sin personlige favoritt. De nye malerpenselseriene Basic, Perfect og Ultimate lanseres med stor suksess. Per-Arnfinn Brekke blir ansatt som administrerende direktør i Jordan AS. Han er 6. generasjon etter grunnleggeren Wilhelm Jordan.

2009

Etter en vellykket oppbygging av produksjonskapasiteten på tannbørster i Asia, besluttet Jordan å selge seg ut av Wisdom i England.

En ny tannstikker bordpakning med nytt spennende design lanseres i markedet.

2010

Jordan omorganiseres til et konsern med to divisjoner - Personal & Home Care og House Care.

Personal & Home Care omfatter munnhygiene- og rengjøringsprodukter solgt gjennom dagligvare- og apotekkanalen. House Care omfatter malerverktøy og rengjøringsprodukter solgt gjennom faghandelen. Home Collection - en helt ny kjøkkenkolleksjon med matchende oppvaskbørste, kjøkkenklut og oppvaskhåndkle lanseres. En vellykket lansering av Fresh Munnskyll og Protect Fluorskyll blir gjennomført. Begge er uten alkohol og gir en langvarig frisk pust og fluorbeskyttelse.

2011

Barnetannbørsteserien Step by Step relanseres.

Tannbørstene mottar utmerkelsen ”Merket for God Design”. MultiAction Munnskyll blir lansert. Dette munnskyllet gir en alt-i-ett beskyttelse, gjennom å forebygge tannsten, gi sterkere tenner og bidra til et sunnere tannkjøtt. Etablering av et nytt og globalt sortiment av tanntrådprodukter. All produksjon av rengjøringsprodukter på Flisa blir besluttet nedlagt for flytting ut av Norge. Fabrikken på Flisa er en av verdens ledende tannstikkerprodusenter og produksjonen av tannstikkere skal videreføres ved fabrikken.